Feed on
Posts
Comments

Här nedan postar vi information och nyheter som rör föreningen. Till höger har du möjlighet att hitta ännu mer information.

/Styrelsen

Årsstämma avklarad

Föreningsstämma för 2019 hölls pga corona-pandemin utomhus i vår egen trädgård så att vi kunde hålla behörigt avstånd.
Glädjande nog så var det nästan lika många som vanligt som kom på stämman.

Årsbokslutet gicks igenom och antogs av stämman. Inkomna motioner gicks igenom och stämman sade sitt.
Bokslut och protokoll läggs upp på sidan för Årsredovisningar/ekonomi inom kort.

/Styrelsen

Bredband2 har problem med ett par switchar och ett par hus har sedan tisdag haft ingen eller dålig anslutning. Felsökning pågår. Ni behöver inte felanmäla mer till föreningen.

https://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/driftinformation/

I dagarna delas kallelsen till föreningens årsstämma ut. Det kommer ett ex i alla inkast.

Årets stämma hålls senare än vanligt vilket naturligtvis beror på Corona-pandemin vilket har gjort att det har varit svårt att samla många människor i samma rum för att hålla stämma. Enligt stadgarna ska vi hålla stämma innan siste juni så nu gör vi så att vi håller stämman utomhus. Det blir på gräsmattan mellan hus 47 och 49 så att vi har plats att hålla lagom avstånd.

Det kommer inte bjudas på någon förtäring i samband med stämman. Ingen föranmälan behövs.

Årsredovisningen finns att hämta fysiskt vid expeditionen på Älggatan 16c (samma portkod som din port). Det finns även ett dokument som pedagogiskt förklarar hur en årsredovisning är uppbyggd.

Dokumenten finns även att hämta elektroniskt.

Kallelse
Kanarienytt
Årsredovisning
Förklaring till årsredovisning

mvh

Styrelsen

Hej,

EON har aviserat ett arbete som påverkar strömmen i vårt område.
Husen på Älggatan 18, 20 och Västanväg 49 kommer att vara utan ström enligt ovan.
Övriga hus ska enligt avisering ha ström.

Internetanslutningen för alla hus kommer att ligga nere under strömavbrottet.

Ingen internetåtkomst

Vår koppling till Bredband2 ligger nere sedan ett par timmar. Tekniker är beställd men kommer sannolikt imorgon bitti (torsdag morgon) pga reservdelar som behöver levereras.

EDIT: Felet ligger inte hos oss utan i en avgrävd kabel någonstans i Malmö. Felsökning med kabelentreprenör pågår.

Corona / Covid-19

Som bostadsrättsförening är det inte mycket vi kan göra kring Corona-epidemin men vi kan råda alla att följa med i media och lyda de råd som kommer.

Det är bara att acceptera att situationen är som den är. Detta är ingen vanlig influensa och vi är  sannolikt en bra bit ifrån toppen av smittspridningen. Hela samhället är påverkat och vi kommer att få leva med den här situationen ett tag framöver.

Tvätta händerna ofta med tvål. Handsprit är inte absolut nödvändigt. Tvål och vatten fungerar då det är ett fettlösligt virus.

För äldre och folk i riskgrupper håller vissa affärer öppet vissa tider bara för dem. Till exempel håller Malmborgs öppet kl 06-07 den 24:e och 26:e mars för 65+ och de som är i riskgrupp. Hamstra inte utan köp det du behöver och håll en viss reserv.

Styrelsen har planerat att hålla föreningsstämma i början av maj men vi följer händelseutvecklingen och vid behov skjuts stämman upp till lämpligare datum.

Folkhälsomyndigheten uppmanar människor med symtom och människor över 70 år att undvika sociala kontakter. UD avråder från alla icke nödvändiga resor till alla länder.

Det finns ingen anledning att isolera sig totalt. Var utomhus, ta promenader i vårsolen men begränsa nära kontakt med andra människor. Majoriteten av de som blir sjuka får influensaliknande symptom och tillfrisknar inom ett par dagar och behöver ingen vård. Om du varit sjuk ska du vara hemma i självkarantän ett par dagar efter att du blivit frisk.

Se www.krisinformation.se för mer information.

För allmän information om Corona kan man ringa 113 13.

Har du svårare symptom och inte klarar dig hemma så ring sjukvårdsupplysningen på nummer 1177 för rådgivning vad du ska göra.

/Styrelsen

Överkoppling av internetkopplingen för alla (utom ett fåtal) sker på fredag 28/2.

Ni kommer tyvärr behöva registrera om er på Bredband2’s portal eftersom det sker en ”omstart” av inkopplingen. Detta gäller alla, även de som varit registrerade innan.

Ett fåtal boende som stått som aktiva hos Telenor har inte återkommit med besked om de ska kopplas över eller inte och ni får återkomma på mail info@kanariefageln.se om ni vill bli överkopplade sen.

/styrelsen

Kablage och annat är testat och alla blir överkopplade till Bredband2 inom ett par dagar. Ni ska alltså inte behöva förlänga några abonnemang nu.

Om ni var uppkopplade mot Bredband2 förra gången så behöver ni sannolikt bara starta om routern (och kanske dator/enhet) så ska det fungera.

Vill ni verifiera att ni verkligen är uppkopplade mot Bredband2 så gå in på www.whoismyisp.org

Ni som inte var uppkopplade mot Bredband2 förra gången kommer automatiskt att komma till en webbsida där ni registrerar er som (gratis)kund. Om det är första gången ni ska koppla upp er så är det bäst om ni kopplar en nätverkskabel från uttaget i väggen till datorn för att det ska funka. När ni väl registrerat er kan ni köra trådlöst som vanligt.

Tre månadsavgifter (3×75 kr) kommer att tas bort från kommande månadsavier.

När de nya kablarna i källarna är klara och driftsatta så kommer detta att meddelas via anslag i porten och vi kommer att koppla över i princip alla lägenheter till Bredband2. Detta kan ske i slutet av vecka 8 men snarare i början av vecka 9.

De lägenheter som står som kopplade till Telenor och med aktivt abonnemang där kommer att bli kontaktade separat och få välja om de vill stanna eller bli överkopplade. De lägenheterna kopplas inte över automatiskt. Har man t.ex TV via Telenor får man ligga kvar på det abonnemanget (betalas separat) om man vill. Det går bra att bli kopplad över till Bredband2 senare.

För de som lyckades koppla sig till Bredband2 förra gången det var aktuellt bör det räcka med en omstart av routern för att ni ska kopplas mot Bredband2 igen.

Om ni vill verifiera vilken leverantör ni verkligen är uppkopplade mot så gå in på www.whoismyisp.org så kommer det upp på skärmen.

För de som inte kopplade sig till Bredband2 förra gången gäller enligt nedan.

mvh

/Styrelsen

________________________________________________

Länk till informationsbladet detta är taget från finns här, här finns även telefonnumret till Bredband2 om det skulle vara något som krånglar.

1. Koppla en nätverkskabel mellan nätverksuttaget och din dator. Vi
rekommenderar en direktansluten dator, men det fungerar även i de flesta fall
via ett trådlöst nätverk. Det vill säga ansluta via din router och använda en
laptop, mobil eller surfplatta.

2. Aktivera genom att öppna en webbläsare och gå till valfri adress. Då kommer du
automatiskt till beställningssidan. Om du inte kommer till sidan direkt kan du
skriva in adressen http://brf.bredband2.com.

Aktiveringsguide
1. Skriv in ditt personnummer och klicka på Logga in för att komma vidare till
välkomstsidan. Kom ihåg! Skriv ditt personnummer i rätt format
(ååååmmdd-xxxx). Om du är befintlig kund hos oss kan du bli tillfrågad att skriva
in ditt lösenord. Skulle du inte ha tillgång till ditt lösenord kan du kontakta vår
kundtjänst. Se kontaktuppgifter nedan.
2. Välkomstsidan innehåller en kort guide om hur du beställer. Läs igenom
informationen och klicka på Fortsätt.
3. Fyll i dina person- och kontaktuppgifter och klicka på Fortsätt.
4. Beställ din internettjänst*
* Tjänsten 1000/1000 Mbit/s är kostnadsfri på beställningssidan. Denna tjänst
ingår i månadsavgiften till föreningen.
5. På efterföljande sidor får du information om tilläggstjänsterna router,
säkerhetspaket, mobilt bredband och telefoni. Tjänsterna är valfria och debiteras
enligt Bredband2s prislista. Klicka på Läs mer för vidare information om en specifik
tilläggstjänst.
6. Granska och godkänn din beställning. Bocka i rutan Jag godkänner avtalet och
klicka på Köp.
7.Din beställning är klar och din tjänst aktiveras inom kort. Läs igenom Viktig
information och glöm inte att spara ditt kundnummer. Klicka på Stäng/Vänta på
aktivering. Du kan behöva starta om din dator och eventuell router för att kunna
använda din nya tjänst.

Older Posts »